Óvodásból iskolás: 9 tipp, hogy jól induljon az első év

Picture of Fodor Virág

Fodor Virág

Az iskolakezdés hatalmas mérföldkő, egy új kaland kezdete. Izgalommal teli időszak, amely sok változást hoz a gyermekek és a szülők életébe egyaránt.

Bár az óvodapedagógusok igyekeznek a lehető legtöbbet megtenni az iskolára való felkészülés terén, ám a mai zsúfolt csoportlétszámok és sűrű napirendek mellett legtöbbször nem jut elegendő idő valamennyi szükséges képesség fejlesztésére minden kisgyermeknél személyre szabottan. Ezért különösen nagy a jelentősége annak, hogy otthon, családi környezetben tudatosan készüljünk az iskolai élet kihívásaira és az óvodával karöltve segítsük a gyermekeket ezen az úton.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk 9 olyan területet, amelyre érdemes odafigyelni, hogy az iskolakezdés örömteli és a lehető leggördülékenyebb legyen:

1. Önállóság a mindennapokban

Ebben az életkorban a hajgumik, csatok, zoknik, gombok, cipzárak és kötős elemek még kihívást jelenthetnek a gyerekeknek. Étkezések során pedig a dobozok, kulacsok kinyitása, elpakolása, a szalvéta használat okozhat nehézséget.

A kézmosás, orrfújás, popsi törlés helyes technikáját sokan ismerik, ám állandó felügyelet nélkül néhányan szeretik elmismásolni.

Tipp:

  • Elő a gombos és cipzáros babaruhákkal, a hosszú hajú, fodrászolható babákkal, fűzős játékokkal, cipőfűzőkkel és minden egyéb dologgal, amivel gyakorolhatjuk játékosan a finommotorikát igénylő feladatokat.
  • Rendezzünk otthon „pikniket”, amely során kerüljenek elő az iskolába használatos dobozok, kulacsok.
  • Érdemes megteremteni az igényt az alaposságra a higiénia területén. Ha megértik (számukra – és nem a felnőttek számára) – miért fontos mindez, akkor könnyebben be tudják illeszteni a mindennapjaikba az erre való valós odafigyelést.

2. Rendszer és rend a holmik között

A tanórák ritmusa gyors, nincs idő hosszú keresgélésre. Ha gyermek nem találja a ceruzáját vagy nem tudja hamar kifaragni, akkor könnyen lemaradhat.

Tipp: Érdemes megmutatni, hogyan lehet rendszerezni a tolltartót, hogyan lehet gyorsan rendet rakni, ha minden kiborult. Játékosan is lehet gyakorolni – például versenyt rendezni: „Ki rak rendet gyorsabban a tolltartóban?”

3. Saját dolgok felismerése

Új ruha, új cipő, új táska – és még húsz hasonló az osztályban. Keveredés, sírás, félreértés könnyen előfordulhat.

Tipp: Egy-egy ismerős matrica, színes címke, vagy a monogram bele írása sokat segíthet. Engedjük, hogy a gyermek maga válassza ki a jelöléseket, így nagyobb eséllyel fogja megjegyezni és magáénak érezni őket.

4. Új emberek, új helyzetek, mégis biztonságban

Egy új közösség ismeretlen tanító nénivel, idegen szabályokkal ijesztő lehet.

Tipp:

  • Mesekönyvek segítségével oldható a feszültség. Keressetek olyan történeteket, amelyek az iskolakezdés élményeit dolgozzák fel.
  • Próbáljatok barátkozni más gyermekekkel, akik szintén az osztályba fognak járni.
  • Csökkenthetjük a szorongást, ha rendszeresen sétálunk az iskola környékén és megfigyeljük a reggeli nyüzsgést.
  • Ha van lehetőség, látogassunk el az osztályterembe és vegyünk részt nyílt napon vagy foglalkozásokon.

5. Napi rutin kialakítása

Az iskola sokkal kötöttebb napirenddel jár, mint az óvoda.

Tipp:

  • Fontos, hogy a gyermek megszokja az időkereteket: mikor kell felkelni, mikor van reggeli, indulás, mikor van a tanulás ideje, játék, pihenés. Ha ezt már nyáron elkezdjük bevezetni, – természetesen játékosan és nem túl szigorúan, akkor sokkal simább lehet az átmenet.
  • Készítsünk közösen napirendi táblát képekkel. A gyerekek szeretik látni, mi után mi következik. Így könnyebben elfogadják a változásokat.

6. Beszélgetés az iskolai szabályokról

Új hely, új szokások, sok megjegyezni való és hatalmas megpróbáltatás mindehhez igazodni.

Tipp:

  • A gyermekek sokkal nyugodtabban viselkednek új helyzetekben, ha előre tudják, mire számíthatnak. Hasznos beszélgetni arról, hogyan zajlik egy tanóra, hogyan kell jelentkezni, mi történik, ha valamit nem ért vagy segítséget kérne.
  • Játsszunk „iskolásat” otthon. Egy plüss lehet a tanító néni, másik plüss a diák. Anya lehet a pedagógus, gyerkőc kerülhet az iskolás szerepébe, amit később lehet cserélgetni.

7. Önbizalom és tenni akarás

Az egyik legnagyobb kincs, amit a gyerek az iskolába vihet magával, az önbizalom és a tenni akarás érzése. Fontos, hogy érezze: akkor is szeretjük és értékes, ha hibázik, ha nem ő a leggyorsabb, legügyesebb vagy ha valamit még tanulnia kell. Mindig lehet hova fejlődni, csak tenni kell érte.

Tipp: Ismerjük el a gyermek próbákozásait konkrétumokkal, az erősségek kiemelésével: „Nagyon ügyesen csináltad meg ezt a feladatot egyedül” / „Látom, mennyit gyakoroltál, hogy szépen tudd húzni a vonalakat. Büszke vagyok rád!” / “Milyen szépen kerekítetted itt a betűket! Ez igen! Látszik benne a sok munka.” vagy “Szuper, hogy ennyi energiát fektetsz bele, meglátod, hamarosan sokkal jobban fog már menni.”

8. Figyelmi és önszabályozási képességek

Az iskolában ki kell várni a sort, figyelni kell a tanítóra, csendben kell maradni akkor is, amikor valaki más beszél.

Tipp: Játszatok egyszerű szabályjátékokat (pl. „Mátyás király parancsára”, memóriajátékok, társasjátékok), vagy végezzetek játékos, mégis célzott figyelemfejlesztő gyakorlatokat. Ezek nemcsak hasznosak, hanem szórakoztatóak is! A NeuroTorna sokat segíthet mind a játék ötletek, mind a képeségek csiszolása terén.

9. A test és az idegrendszer felkészítése

Az iskolai siker kulcsa sokszor nem az „okosságon” múlik, hanem azon, hogy a gyermek idegrendszere mennyire érett. Vannak csecsemőkori reflexek, amelyek ha megmaradnak és nem váltják fel őket érettebb reakciók, akkor gátolhatják a figyelmet, a koordinációt, a szociális reakciókat, a tanulási képességeket.

Tipp: A NeuroTorna segít ezek felismerésében és oldásában. Játékos, mégis célzott módon támogatja az idegrendszeri érés folyamatát.

Útravalóul

Az iskolakezdés nemcsak iskolatáska- és ceruzavásárlásból áll. A valódi felkészülés belül zajlik: a testben, a lélekben és az idegrendszerben. Minél játékosabban, élményszerűbben és fokozatosabban készítjük fel a gyermeket, annál nagyobb eséllyel indul neki örömmel és magabiztosan ennek az új fejezetnek.

Ne feledjük: a cél nem pusztán az iskolára való „felkészítés”, hanem a magabiztos, kiegyensúlyozott gyermek, aki örömmel indul el reggelente.

Sok sikert és rengeteg boldog pillanatot kívánunk az iskolai kalandokhoz! ❤️

Picture of Fodor Virág

Fodor Virág

Fodor Virág vagyok, a NeuroNevelés megálmodója. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem, sikerült ismét értékes gondolatokat kinyerned belőle. Főképp neveléssel, fejlődéssel kapcsolatos témákban tudok Neked segíteni, érdemes tovább olvasnod!

Hasonló cikkek

Fodor Virág

A csecsemőkori reflexek nyomában

A csecsemőkori reflexek velünk született, vagy babakorban kialakult automatikus mozgásminták, amelyek segítik a babát a fejlődésben, megszületésben, illetve az élet első hónapjaiban. Azonban amikor a feladatukat teljesítették, le kell épülniük, hogy helyet adhassanak az akaratlagos, tudatos mozgásoknak és a fejlettebb reflexeknek.