Az agy fejlődése rendkívül összetett művelet, amelyet számos tényező befolyásol. Ahhoz, hogy jól támogathassuk gyermekeinket ebben a folyamatban, érdemes dióhéjban megismernünk, hogyan működnek az agy különböző részei.
A Bal félteke: A Logikus Gondolkodás Mestere
A bal agyfélteke leginkább a logikus, elemző gondolkodásért, a nyelvi kifejezésért és a részletek megértéséért felelős. Amikor egy gyermek elkezdi felfedezni a szavakat, és megtanul számolni, a bal agyfélteke játszik kiemelkedő szerepet. A logikai játékok, kirakósok, memória játékok, társasjátékok nagy része, valamint a számolós játékok mind-mind a bal agyfélteke fejlődését segítik.
A Jobb Agyfélteke: A Kreativitás Forrása
Ezzel szemben a jobb agyfélteke a kreativitás, a művészi érzék helye és az érzelmek feldolgozásáért felelős. A képekkel, színekkel, zenehallgatással kapcsolatos feladatokat látja el. Amikor egy gyermek rajzol, fest, énekel, vagy épp zenét hallgat, ez az agyféltekéje nagyon aktív. A kreatív játékok, a színezés, gyurmázás, homokozás, vagy a tánc mind hozzájárulnak a fejlődéséhez.
Agyféltekék és Agyrészek: Alsó-Felső Különbségek
Amikor az agy működéséről beszélünk, legtöbben a jobb és bal féltekére gondolunk, ám nemcsak függőleges, hanem vízszintes “felosztást” is megkülönböztetnek már a legújabb kutatások szerint. Ugyanis az agy alsó és felső részre szintén tagolható és egymástól jól elkülöníthető funkciókat látnak el.
Az Alsó Agyterület: A Túlélési Központ
Az agy alsó részei, mint például az agytörzs és a limbikus rendszer, felelősek az alapvető létfenntartási funkciókért, reflexekért, az erős elemi érzelmekért. Ezek az agyterületek elsőként fejlődnek ki a gyermekeknél, és létfontosságúak a túlélés szempontjából. Ezek a területek irányítják például a légzést, a szívverést, az emésztést, felelősek a veszélyek felismeréséért és az azonnali reakciókért. Például, ha egy gyermek megijed valamitől, az agy alsó részei gyorsan cselekvésre késztetik őt, legyen szó menekülésről, megdermedésről, vagy sírásról.
A Felső Agyterület: A Magasabb Rendű Gondolkodás Színtere
A felső agyterületek, melynek egy nagyon fontos része a homloklebeny, felelősek a magasabb rendű gondolkodásért, a tanulásért. Ezek a területek irányítják a problémamegoldást, a döntéshozatalt, az érzelmek és a viselkedés tudatos kontrollálását, valamint a tervezést és a célok elérését. Illetve felelősek az olyan fontos emberi tulajdonságokért is, mint az önismeret, empátia, türelem, etikusság.
Ahogy a gyermekek nőnek, egyre inkább a felső agyterületeikre támaszkodnak a bonyolultabb feladatok elvégzésében. Ám körülbelül 25 éves korukra fejlődik ki teljesen ez a rész. Így nem csoda, ha nem mindig tudnak megfontoltan, ésszerűen viselkedni, legalábbis a felnőttek nézőpontjából.
Az Agyféltekék Együttműködése 4 az egyként = Kiegyensúlyozott Fejlődés
A kutatások azt mutatják, hogy a gyermekek fejlődésében nemcsak az a lényeg, hogy a jobb és bal agyfélteke megfelelően fejlődjön és együttműködésre legyenek képesek, hanem az is, hogy az alsó és felső agyterületek között is kialakuljon a hatékony kapcsolat.
Bár az agyféltekék többnyire különböző feladatokat látnak el, nem működnek egymástól elszigetelten. Valójában valamilyen szinten folyamatosan kommunikálnak egymással, és együtt dolgoznak a különböző szituációk megoldásában. Egy egyszerű tevékenység, például egy történet meghallgatása is mindkegyik féltekét igénybe veszi: a bal agyfélteke feldolgozza a nyelvet és a szavakat, míg a jobb agyfélteke a történet érzelmi és vizuális elemeit értelmezi. Azért, hogy megjegyezzük a hallottakat és tanuljunk belőle, már a felső területeket felelősek. Ám, hogy közben életben is maradjunk, folyamatosan lélegezzünk, verjen a szívünk, elengedhetetlen az alsó agyterület munkája.
Agyféltekék és a Szülői Támogatás
Ám nem mindegy, hogy milyen mértékben tudnak az agyterületek együttműködni!
Ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk be tudja látni, mi a helyes viselkedés az adott szituációban és képes legyen megfontolt döntéseket hozni már minél fiatalabb életkorban, akkor érdemes elősegíteni, hogy valamennyi agyféltekéje jól tudjon együttműködni a többivel és szépen fejlődjön.
Szülőként tehát az a feladatunk, hogy biztosítsuk azokat a játékos tapasztalatszerzési lehetőségeket, amelyek az agyat kellően megdolgoztatják. Ezt különféle tevékenységekkel érhetjük el. Például a gyermeket bevonhatjuk olyan játékokba, amelyek egyszerre igénylik valamennyi terület erőteljes működését. Ilyen lehet például a mese kitalálás, a történetírás, vagy a táncos, énekes, tornás játékok, amelyek a ritmus és dallam mellett tartalmaznak különböző mozgásokat, átgondolni való játék elemeket. Így egyszerre több agyterületet dolgoztatnak meg, amivel segítik az idegrendszer megfelelő érését.