Kúszás, mászás – mint a tanulás és viselkedés alapja

Picture of Fodor Virág

Fodor Virág

Apró mozdulatok – óriási hatás az agyfejlődésre

A babák mozgásfejlődése nem csupán aranyos állomások sora, amiket izgatottan várunk, fotózunk, ünneplünk. Valójában minden apró mozdulat mögött egy sokkal mélyebb folyamat rejlik: az agy érésének és szerveződésének lépései.

Különösen igaz ez a kúszásra és mászásra. Ezek a mozgások nemcsak a járás előkészítői – hanem kulcsfontosságú idegrendszeri fejlődési állomások is. Ha ezek kimaradnak vagy lerövidülnek, az gyakran csak később, óvodás vagy iskolás korban jelentkezik nehézségek formájában.

Miért ennyire fontos a kúszás és mászás?

1. A primitív reflexek leépülése

A babák csecsemőkori reflexekkel rendelkeznek, melyek segítik őket az életben maradásban, fejlődésben, ám céluk beteljesítésével jó esetben „kialszanak”. Ehhez azonban aktív mozgásra van szükség: a kúszás és a mászás éppen ezeket a reflexmintákat oltja ki.

Ha ez elmarad, a primitív reflexek aktívak maradhatnak, és akár később figyelmi gondokat, koordinációs nehézségeket, írás- és olvasásproblémákat okozhatnak.

2. A két agyfélteke együttműködésének megalapozása

A kúszás, mászás során a baba ellentétes kar-láb mozgásokat végez – ez az úgynevezett keresztmozgás. Ezáltal ingerlés alatt áll a kérgestest (corpus callosum), ami a jobb és bal agyfélteke közti kapcsolatért felelős. Ez a kapcsolat elengedhetetlen az olyan összetett működésekhez, mint a beszéd, az olvasás, az írás vagy a figyelem fókuszálása.

3. Testtudat, egyensúly és érzékelés

A földön végzett mozgások fejlesztik a baba testérzékelését, egyensúlyi rendszerét és megtanítják az agyat arra, hogy a különböző érzékszervi ingereket megfelelően tudja értelmezni, kezelni. Ezek az alapjai annak, hogy a gyermek képes legyen később jól reagálni a környezeti ingerekre – például az iskolában tudjon nyugodtan ülni, odafigyelni és aktívan részt venni az órai feladatokban.

4. Izomerő és tartás kialakulása

Kúszás, mászás közben a baba intenzíven használja a vállövet, törzset, karokat és lábakat. Ezek az izmok lesznek felelősek a későbbi helyes ülésért, írásért, ceruzafogásért. Ha ez az izommunka elmarad, az iskolapadban való ülés fárasztóvá válhat, gyors kifáradással, nyugtalan testtartással, ügyetlen kézírással társulhat.

5. Figyelem, fókusz és célorientált gondolkodás

Amikor a gyermek megpillant egy játékot, és odakúszik vagy odamászik érte, akkor a szemeivel fókuszál, megtervezi a mozgást, végrehajtja – és sikerélményhez jut. Ez az egyik első lépés az önálló célkitűzés, problémamegoldás és kitartás kialakulásában. Mindez pedig közvetlenül kapcsolódik a tanulási képességekhez.

Hogyan támogathatod szülőként a kúszást, mászást? – babáknál

  • Engedd sokat a földre – legyen lehetősége hasalni, kúszni, mászni!
  • Kerüld a mozgást korlátozó eszközöket (pl. bébikomp, járássegítő)!
  • Tegyél játékokat elérhető, de éppen kihívást jelentő távolságba!
  • Guríts el egy érdekes, kevésbe használt játékot, labdát, felfújt léggömböt, a baba hadd kússzon, másszon utána.
  • Ünnepeljétek a sikereket – a babának ez hatalmas megerősítés!
  • Masszázs és játékos torna közös baba-mama élményprogramként. – A hogyan részében a NeuroTorna tud segíteni!

Kúszással és mászással a megfelelő agyfejlődésért

Sokszor hallható: “Nem kúszott, mászni is csak két hétig próbált, aztán érdekesebb lett számára feltérdelni, felállni.” vagy „Nálunk kihagyta a mászást, és egyből felállt, járni tanult.” Bár minden gyermek fejlődése egyéni, az ilyen kihagyások, vagy rövid idejű gyakorlások érdemesek a figyelmünkre. A kúszás, mászás nemcsak „plusz mozgás”, hanem idegrendszeri érési szakasz. Ha kimaradnak, az agy fejlődésének egyik rétege maradhat ki.

Ám a jó hír: pótolható!

A NeuroTorna például játékos formában képes újraéleszteni azokat a mozgásmintákat, amik korábban túl keveset voltak gyakorolva vagy kimaradtak, segítve az idegrendszeri fejlődés „újradrótozását”.

Mi történhet, ha kimarad a kúszás vagy mászás?

A kihagyott mozgásfejlődési szakaszok gyakran nem rögtön, hanem évek múlva adnak jelet:

  • gyakori botlások, ügyetlen mozgás
  • figyelmi nehézségek
  • gyenge ceruzafogás, gyors kifáradás rajzolás, írás közben, helyesírási gondok
  • olvasási nehézségek
  • nehézségek a jobb, bal oldal megkülönböztetésében
  • túlzott aktivitás vagy éppen visszahúzódás
  • fészkelődés, ficergés, kényszeres cselekvések

és sajnos még végtelenségig lehetséges folytatni a sort…

Ilyenkor sokszor nem a „viselkedéssel” vagy „tanulással” van a gond, hanem az idegrendszer éretlenségével – aminek gyökere lehet a kimaradt kúszás, mászás.

Mi a teendő, ha kimaradt?

Az agyunk rugalmas – bármikor képes új mozgásmintákat tanulni és tökéletesítani a szerkezetét. Ezt hívjuk neuroplaszticitásnak.

Tehát a hiányzó, vagy nem eleget gyakorolt kúszás- és mászásélmény visszavihető játékosan, életkorhoz igazítva. Lehet olyan örömteli mozgásokra ösztönözni a gyermekeket, amellyel az agy javítani tudja a régi, nem elégséges összeköttetéseket.

A NeuroTorna tud segíteni:

  • megelőzésként, hogy biztosan ne maradjon ki semmi fontos mozgásélmény
  • az esetlegesen kimaradt, vagy keveset gyakorolt mozgásminták játékos pótlásában, az idegrendszer újrahangolásában élményeken keresztül

Játékos ötletek otthonra – nagyobb gyermekeknek

  • Mászópálya: kanapépárnák, takarók, szőnyegek, plüssök – építsetek akadálypályát!
  • Kúszópálya: feszítsetek ki széklábak közé madzagokat, gumikat, amik alatt át lehet kommandózni, akár apró tárgyakat gyűjtve.
  • Alagút: dobozból vagy székre terített lepedőből készített alagutak remek motivációk.
  • Állatutánzó mozgások: „medve járás”, „nyuszi ugrás”, „fóka járás” , “pók és rák járás” – remek fejlesztők.
  • Zenés mozgás: ritmusos zenére együtt mászni, kúszni, majd táncolni – a ritmusérzék és idegrendszer is fejlődik.

Az idegrendszeri érés kulcsa

Összefoglalva: a kúszás és mászás tehát nem „csak mozgás” – hanem az idegrendszer érési útjának alappillérei. Ha ezek a szakaszok kimaradnak, nem kell megijedni – de érdemes figyelni, és lehetőség szerint pótolni őket.

A NeuroTorna módszer játékos, életkorhoz igazított gyakorlatai pontosan ezekre a hiányokra adnak megoldást – legyen szó kicsikről vagy iskolásokról.

Picture of Fodor Virág

Fodor Virág

Fodor Virág vagyok, a NeuroNevelés megálmodója. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem, sikerült ismét értékes gondolatokat kinyerned belőle. Főképp neveléssel, fejlődéssel kapcsolatos témákban tudok Neked segíteni, érdemes tovább olvasnod!

Hasonló cikkek