Hogyan fejlődik egy kisgyermek agya és mit tehetünk érte?

Picture of Fodor Virág

Fodor Virág

Egy kisbaba fejecskéjében a Tejútrendszer valamennyi bolygójáról gondoskodunk.

Egy újszülött kisgyermek agya a születéskor még ‘nincs készen’, sokat kell még fejlődnie, bár már hozzávetőlegesen 100 milliárd sejtből áll. Ez a szám nagyságrendileg olyan, mintha a Tejútrendszer összes bolygója megtalálható lenne egy kisbaba fejecskéjében.

Ennek a 100 milliárd agysejtnek mindegyike születéskor 2500 kapcsolatot épít ki más idegsejtetekkel.

  • 2 éves korra már a sejtek képesek több, mint tíz-tizenötezer másikhoz kapcsolódni
  • 3 éves korra körülbelül 700 új összeköttetés alakul ki másodpercenként

Kutatók kimutatták, hogy az agy szerkezetében folyamatosan fizikai szintű változások zajlanak. Minden egyes gondolat, érzés, tapasztalat során tökéletesíti magát. Ilyenkor az idegsejtek összekapcsolódnak más olyan idegsejtekkel, amelyek egyszerre vannak működésben.

Hogyan szilárdítsuk meg a kisgyermeknél a számunkra pozitív dolgokat?

Alapvetően agyunk egészét használjuk, ám egy adott cselekvésnél csak a szükséges területeket futtatjuk. Minél bonyolultabb egy feladat, annál több részét tornáztatjuk meg. Azt pedig már magunk is megfigyelhettük, hogy minél többször gyakorlunk valamit, annál ügyesebbé válunk benne. Vagy minél több megerősítést tapasztalunk valamiben, annál inkább rögzül az adott dolog. Így van ez akkor is, amikor biciklizni, vagy hegedülni, vezetni tanulunk.

Az ekkor használt idegsejtjeink egyre szorosabban összekapcsolódnak, így jobb együttműködésre képesek. Így például egyre bonyolultabb mozgássorokat tudunk megcsinálni, kúszunk, mászunk, felülünk, járunk, fogócskázunk, vagy később akár egy egész zongoradarabot is megtanulhatunk lejátszani.

Ám, amit nem használunk, az kopik, hogy helyet adjon az új kapcsolódásoknak. Ott az idegsejtek közötti összeköttetések először lazulnak, majd megszűnnek. Ezért van az, ha egy ideig nem beszélünk egy nyelvet, akkor már keresgélni kell a szavakat.

Ez egy jó és egy rossz hír is egyben. Mivel a gyerkőcöknél is, amit nem erősítünk meg, az egy idő után elkopik…

Ám jó tudás ez, hiszen ha a gyermeknek van egy tevékenysége, szokása amelyet szeretnénk ha folytatna, akkor az a dolgunk, hogy minél inkább elősegítsük, hogy sokat gyakorolhassa, amit pedig díjaznunk érdemes a figyelmünkkel, dicséretünkkel. Ez lehet egy kedves mondat, egy simogatás, puszi is. Bármi, ami a gyermeknek örömet okoz. Így az ekkor használt agyterületei még inkább összekapcsolódnak, még jobb együttműködésre képesek és a gyerkőc még ügyesebbé válik. 🙂

Mi az az 5 dolog, ami leginkább segíti az agyfejlődést?

A kutatók mérhetően kimutatták, hogy az agy fejlődését ezen dolgokkal tudjuk leginkább előlendíteni:

  1. szeretet, gondoskodás
  2. biztonságos kötődés
  3. ingergazdag környezetből szerzett tapasztalatok
  4. mozgás
  5. szükséges tápanyagok

Ezért nagy a felelősségünk abban, hogy mennyire kínálunk a kisgyermekeknek pozitív, támogató, szeretetteljes közeget, minél több érzékszervre ható tapasztalási lehetőséget.

Hiszen a nevelési folyamatok életre szóló jelentőséggel bírnak, befolyásolva az agy huzalozottságát. Ami pedig ma már tudjuk, hogy nagymértékben meghatározza a tanulást és a felnőttkori életet. Tehát kiemelten jelentős a szülők, nagyszülők, kisgyermeknevelők, óvodapedagógusok, alsós tanítók és minden meghatározó személy szerepe a gyermekek életében. Illetve, hogy mivel vesszük körül, mit lát, mit hall…

Nevelési kérdések? Mit tehetünk szülőként?

Tehát összefoglalásként, mi az, amire érdemes odafigyelni a nevelés során?

Mindannyian arra vágyunk, hogy a gyerek ügyesen fejlődjön, ha lehet a szófogadás is az erényei közé tartozzon és egy talpraesett, önálló, jól boldoguló, sok örömöt megélő felnőtté cseperedjen. Ám eddig az út egy kicsit göröngyös, így segítenünk kell őt ebben az utazásban.

Ami ha őszinték vagyunk, ez nem is mindig olyan egyszerű… Igaz? 🙂

De mindig azt tesszük, ami az aktuális tudásunk, tapasztalataink és a körülmények szerint a legjobb – még akkor is, ha utólag úgy gondoljuk, hogy választhattunk volna jobb nevelési stratégiát.

Ám emberek vagyunk, hibázhatunk. De fontos, hogy nem csak a kisgyermekeink tanulnak, fejlődnek, hanem mi magunk is képesek vagyunk erre az életünk utolsó pillanatáig, hiszen a mi agyunk is folyamatos változásban van. Ezért jó hír, hogy megtaníthatjuk magunkat jobb stratégiák alkalmazására!

Ez egy göröngyös ám csodaszép út a gyermek és a szülő számára is. De mennyivel könnyebb úgy menni rajta, hogy értjük mi történik benne? – Mi van a kisgyermek fejében? Hol tart éppen a fejlődésében? Miért csinál úgy, ahogy? Mit tudunk mi szülőként tenni, hogy a lehető legjobban segítsük? Hogyan tudunk jól együttműködni velük? – Ezek fontos kérdések. Biztos vagyok benne, hogy már benned is felmerültek.

Pontosan ezért alkottuk meg ezt az oldalt és a NeuroNevelés programot, hogy a legújabb agykutatási felfedezésekből származó tudást átadhassuk számotokra egy olyan módon, ami teljesen érthető, emberi léptékű, hasznosítható a mindennapok során. Családbarát.

Picture of Fodor Virág

Fodor Virág

Fodor Virág vagyok, a NeuroNevelés megálmodója. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem, sikerült ismét értékes gondolatokat kinyerned belőle. Főképp neveléssel, fejlődéssel kapcsolatos témákban tudok Neked segíteni, érdemes tovább olvasnod!

Hasonló cikkek

Fodor Virág

Beveri a baba a fejét… Mit tegyünk?

Ebben a cikkben arról lesz szó, amikor a baba a természetes mozgásfejlődése közben olyan mozdulatot tesz, aminek következtében találkozik a buksija valami keménnyel és fájdalmas tapasztalatot szerez. Vajon veszélyes ez? Mit érdemes tennünk szülőként?