Az iskolakezdés hatalmas mérföldkő és izgalmas időszak mind a gyerekek, mind a szülők számára. A kicsiknek egy hatalmas kaland kezdetét jelenti, míg a szülők szíve az öröm és az aggodalom között ingázik leginkább.
Az óvónénik általában minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy megfelelően indíthassák útnak a gyerekeket az iskolába. Ám nem elvárható tőlük sem, hogy a mostanában szokásos 30 fős csoportok dús napirendjében, a szabad játék és a mindennapos foglalkozások, gondozási feladatok mellett minden egyes iskolába készülő gyermek összes szükséges kompetenciáját felfejlesszék. Ehhez sajnos jelenleg nem adottak a feltételek. Így érdemes pár dologra odafigyelni otthon, hogy ez a nagy kihívás, ami a gyerekek és ezáltal a szülők előtt is áll, minél könnyedebb, gördülékenyebb lehessen.
5 tipp, mire érdemes odafigyelni, hogy könnyedebb legyen ez az időszak
1. Önállóság és önellátás: étkezés, wc-használat, higiénia, ruha csere, cipő kötés, orr fújás
A gyerekek egy része már könnyen fel tudja venni a pólót, pulóvert és nadrágot, de a zoknik, gombok, csatok, cipzárak és kötős elemek még kihívást jelenthetnek, így érdemes gyakorolni. A kézmosás, orrfújás, popsi törlés helyes technikáját is sokan ismerik, ám állandó felügyelet nélkül néhányan szeretik elmismásolni. Így érdemes erre megteremteni bennük az igényt, például sok beszélgetéssel a következményekről. Ha megértik számukra (és nem a felnőttek számára) miért fontosak ezek a dolgok, miért kell alaposnak lenni ezekkel szemben, akkor könnyebben be tudják illeszteni a mindennapjaikba az erre való valós odafigyelést.
Az étkezés terén ami nehézséget szokott még okozni, az a kulacsok és a tízórais, uzsonnás dobozok kinyitása, a maradék elcsomagolása, majd rendben elrakása. Néha trükkös, hogyan kell kipattintani, vagy szépen elcsomagolni a dolgokat, így egy kis gyakorlás ilyen téren is érdemes lehet, akár egy piknik keretében. Illetve fontos, hogy tudjon a gyermek segítséget kérni, ha szüksége van rá és fejezze ki az igényeit.
2. Rend tartás
Sok kisgyermeknek káosz van a táskájában és nem igazodnak ki az iskolaszerek között. Ha kivették a tolltartóból a ceruzákat, már nem mindannyian tudják szépen visszatenni és a keresgélés közben a többiek lehagyják őket. Illetve a ceruza hegyezéssel is szoktak gondok akadni, ami miatt szintén lemaradhatnak az órán. Így érdemes akár közösen átnézni, hogy ha mindent kiveszünk a táskából / tolltartóból és jól összekeverjük, hogyan lehet benne hamar rendet varázsolni és megtalálni a szükséges dolgokat.
3. Saját dolgok felismerése
Amikor iskolaérettek lesznek a gyerekek, általában nagyot nőnek, így új cipővel, kabáttal, ruhákkal kezdik a tanévet. A sok más új dolog, mint az iskola táska, tolltartó, írószerek, uzsis doboz, tornazsák mellett – amik általában nekik érdekesebbek – nem biztos, hogy felismerik az új ruháikat. Amik keveredéshez, síráshoz vezethetnek. Vagy az is lehet, hogy valakivel ugyan olyan kabátjuk lesz, de méret különbséggel. Így érdemes erre az első időszakra megjelölni a dolgaikat, például a címkébe írva.
4. Új emberekkel, helyzetekkel barátkozás
Ha a gyermek olyan helyre kerül iskolába, ahol kevés embert ismer, megdőlhet a biztonságérzete. Néhány csemeténél akkor is, ha csak 1-2 dolgot, vagy személyt nem ismer ott. Így érdemes sokszor elsétálni a környékre, hogy szemrevételezzétek az iskola legtöbb részét. Megnézzétek, hogyan játszanak a gyerekek az udvaron, milyen hangja van a csengőnek, hol kell bemenni, milyen reggel fél 8 körül, amikor rengeteg diák érkezik szinte egyszerre. Ha van lehetőség a tanítónénivel találkozni, megnézni az osztálytermet, akár egy tanórát, az még szuperebb. Valamennyi iskolában szokott lenni nyitott kapuk napja, érdemes ezt kihasználni.
Valamint, ha az új emberek, helyzetek még félénkké teszik a gyermeket, érdemes új helyekre, új játszóterekre, játszóházakba, eddig még nem látogatott foglalkozásokra járni, hogy edződjön. Közben pedig lehet gyakorolni a megfelelő köszönéseket, az önállóságot és amit csak a helyzet kiad. Valamint klassz mesekönyvek vannak iskolakezdés témában, amik szintén segítik a ráhangolódást.
5. A test és az idegrendszer felkészítése
Nagyon fontos még megemlíteni, hogy az iskolai sikerek nagyban múlnak a gyermek mozgás- és idegrendszerének állapotán. Vannak olyan csecsemőkori reflexek, amelyek ha nem épültek le időben, vagy nem váltották fel őket érettebb reflexek, akkor nagy nehézségeket okoznak tudattalanul is a gyermekeinknek. Gátolják a koncentrációt, a memóriát, a finom mozgások megfelelő irányítását, blokkolják az önuralom képességét, szorongást, agresszív reakciókat válthatnak ki és még annyi minden galibát okozhatnak, hogy csak erról írni lehetne egy egész könyvet. Így én azt gondolom, kiemelt figyelmet igényel, hogy foglalkozzunk vele.
Valamint arra is érdemes gondolni, hogy elősegítsük a jobb – bal agyfélteke és a felső – alsó agyfélteke összedolgozási képességét. Így számos előnyre tesznek majd szert a gyerekek, ami segíti, hogy jól boldoguljanak az iskolai kihívások között és lehetőleg még élvezzék is azokat.
Szerencsére ma már sok módszer és tartalom elérhető, ami segít nekünk ezekben. Ám érdemes olyat választani, ami komplexen segít. Tudástárunkban egy olyan anyagot találsz, amely akár otthonról, a szülő, bébiszitter, vagy akár a nagymama segítségével felkészülhet a gyermek az iskolára. A sok-sok játékos feladat sokkal több, mint amiben például egy foglalkoztató füzet segíthet nektek. Számos játék és feladat vár rátok, amelyek közül minden gyermeknek garantáltan lesz kedvence és szinte észrevétlenül fejleszt megannyi képességet, készséget.
Sok sikert és még több boldog pillanatot kívánunk az iskola kezdéshez!