Rejtett mozgásminták, amelyek az egész életre hatással lehetnek
Mik azok a csecsemőkori primitív reflexek?
Képzeljünk el egy kisbabát, aki épp most jött világra. Még nem tudja, hogyan használja a testét, nem képes akaratlagosan megfogni egy tárgyat. Mégis, ha valaki megérinti a tenyerét, automatikusan rámarkol. Ez nem véletlen mozdulat – ez egy primitív reflex.
A csecsemőkori reflexek velünk született, vagy babakorban kialakult automatikus mozgásminták, amelyek segítik a babát a fejlődésben, megszületésben, illetve az élet első hónapjaiban.
Azonban amikor a feladatukat teljesítették, le kell épülniük, hogy helyet adhassanak az akaratlagos, tudatos mozgásoknak és a fejlettebb reflexeknek.
A fennmaradás következményei
Amennyiben a primitív reflexek nem gátlódnak le, vagy alakulnak át időben, akkor akadályozhatják a gyermek idegrendszerének fejlődését. Ez megjelenhet a tanulásban, a viselkedésben és az általános életminőségben is.
Olyan nehézségek jelentkezhetnek, mint:
- Ujjszopásról, illetve cumizásról való nehéz leszokás
- Folyamatos orr- vagy szájpiszkálás
- Folyamatos matatás, rágás
- Körömrágás / Hajtekerés / Lábdobogás és más ismételgetett mozgások
- Kézügyesség elmaradása, rajzolási, írási nehézségek
- Beszédképzési nehézségek
- Olvasási, írási, számolási nehézségek
- Tanulási nehézségek
- Figyelemzavar
- Hiperaktivitás
- Folyamatos mocorgás, fészkelődés
- Vizelet, vagy széklet ürítési nehézségek
- Alvási problémák, gyakori éjszakai ébredések
- Változások túlzott ellenzése
- Szelektív evés / Maszatos étkezés / Darabos ételek elutasítása
- Dacos, agresszív viselkedés
- Túlzott félénkség, visszahúzódás, bátortalanság
- Lábujjhelyen járás
- W térdtartásban ülés
- Túlérzékenység ingerekre
- Fokozott stresszreakciók
- Mozgáskoordinációs nehézségek
és még bőven folytathatnánk a sort…
Ezek mind az éretlen idegrendszer tünetei lehetnek.

“Rosszaság” vagy éretlenség?
Összességében véve elmondható, hogy a visszamaradt csecsemőkori reflexekkel a gyermek nem tudja produkálni azokat az eredményeket, viselkedést, amire képes lenne.
Ha megértjük, hogy egy gyerek viselkedése nem pusztán „akarati kérdés”, hanem sokszor az idegrendszeri érési folyamatok tükre, akkor türelmesebbek lehetünk és célzottabban tudunk segíteni számukra.
Hogyan tudunk segíteni?
A jó hír az, hogy ezek a problémák kezelhetők és mindenki állapotán lehet csiszolni, javítani. Megfelelő mozgásformák, gyakorlatok elegendő számú végzése a kulcs, ami segíti a gyermekeknek elérni a megfelelő idegrendszeri érettséget.
Mozgás, mint csodaszer
Amikor a természetes fejlődési pályákat aktiváljuk újra jól megtervezett mozgásokkal, az idegrendszer még egyszer esélyt kap arra, hogy bizonyos funkciókat tökéletesebben építsen fel. Az agy bármely életkorban képes új mintázatokat kialakítani, és gátolni a régi, már szükségtelen reflexeket.
A mozgásformák, amiket a NeuroTornák során is használunk ugyan nem csodaszerek – de gyakran csodákat tesznek.
A cél az, hogy a gyerekek idegrendszere biztonságos közegben, motiváló módon tanulja meg: már nincs szükség a régi automatikus válaszokra. Helyettük új, fejlettebb működésmódok válnak lehetővé.
A torna tehát nem csak fizikai edzés – hanem egyfajta “tanítás” az idegrendszer számára. És ha ezt rendszeresen, örömtelien, szeretetteli kapcsolódásban végezzük, akkor valóban esélyt adunk a gyermeknek, hogy önmaga legjobb verziójává váljon.
NeuroTorna: játékosan, örömmel – és mégis célzottan
A NeuroTorna során játékos, mégis tudatosan felépített gyakorlatokkal dolgozunk. Olyan mozgásformákat alkalmazunk, amelyek elősegítik a csecsemőkori reflexek leépülését, az idegrendszer érését, és a gyermekben rejlő képességek kibontakozását.
A NeuroTorna lehetőséget ad arra, hogy a szülők otthoni környezetben is aktívan részt vehessenek gyermekük fejlődésében. Már napi körülbelül 10 perc célzott, játékos mozgás is jelentős változásokat hozhat az idegrendszer érésében. Ezek az egyszerű, mégis rendkívül hatékony gyakorlatok beilleszthetők a család mindennapjaiba.
Emellett kiemelt szerepet kapnak a képzett foglalkozásvezetőink által tartott élményalapú csoportos alkalmak, ahol a gyermekek énekeken, mondókákon, közös mozgásos játékokon keresztül fejlődhetnek. Ezek a foglalkozások az érzelmi biztonságot, a figyelmet, a szociális készségeket és a kapcsolódást is támogatják – mindazokat az összetevőket, amelyek egy gyermek teljes kibontakozásához szükségesek.

Minden gyermek máshonnan indul – és mindegyiküket támogatjuk
A gyermek nem „javításra szorul”, hanem lehetőséget kap arra, hogy beérje saját fejlődési ritmusát.
A NeuroTorna különlegessége, hogy egyaránt támogatja a tipikusan és az atipikusan fejlődő gyermekeket. Mivel a gyakorlatok a fejlődési lépcsőfokokat újrajárhatóvá teszik, minden gyermek abban a ritmusban haladhat, amely számára a legmegfelelőbb. Így egy „átlagosan” fejlődő kisgyermek számára ugyanúgy örömforrás és megerősítés, mint egy fejlődési nehézségekkel küzdő társa számára támogatás és kapaszkodó.
Ez a módszer nem kirekeszt, hanem egyesít. Nem „problémás gyerekekkel”, hanem gyermekekkel foglalkozik, akik épp ott tartanak az idegrendszeri fejlődésükben, ahol tartanak. Mindenkit úgy támogatunk az útja során, ahogy az számára a legjobb: szeretettel, játékosan, a mozgáson keresztül.
A NeuroTorna nem csodát ígér, hanem lehetőséget: arra, hogy a gyermekek – saját tempójukban – egyre teljesebbé váljanak, és felszabadultan haladhassanak tovább azon az úton, amelyen valóban önmagukká válhatnak.