Egy újszülött fejecskéjében szinte egy egész univerzum születik meg. Agyának csodálatos hálózata olyan, mintha a Tejútrendszer összes bolygója egyszerre kezdene el ragyogni – és nekünk, felnőtteknek abban a kiváltságban lehet részünk, hogy kísérhetjük ezt a ragyogást.
A kisgyermeki agy fejlődése: egy csoda, amit folyamatosan formálódik
Amikor egy kisbaba megszületik, agya már körülbelül 100 milliárd idegsejtet tartalmaz – nagyjából annyit, ahány bolygó van a Tejútrendszerben. Ezek az idegsejtek már a kezdetektől kapcsolatokat építenek egymással:
- A születés idejére egyetlen neuron akár 2500 összeköttetést is létrehozhat más idegsejtekkel.
- Két éves korra ez a szám a 10-15.000 kapcsolatot is elérheti neurononként.
- Három éves korra a kutatások szerint minden egyes másodpercben akár 700 új idegi kapcsolat is létrejöhet.
Az agy fejlődése tehát nemcsak gyors, hanem rendkívül érzékeny is – minden gondolat, élmény, mozgás, érzelem és tapasztalat lenyomatot hagy rajta. Ilyenkor az idegsejtek összekapcsolódnak más olyan idegsejtekkel, amelyek egyszerre vannak működésben.
Tehát az agy szerkezetében folyamatosan fizikai szintű változások zajlanak.

Agyunk mint élő alkotóműhely
A kisgyermek agya olyan, mint egy formálódó mestermű. Azokat a kapcsolatokat, amelyeket sokat használunk, az agy megerősíti – mint amikor egy ösvény jól kitaposottá válik. Ezért válunk ügyesebbé, ha sokat gyakorlunk valamit – akár járásról, beszédről, biciklizésről vagy zongorázásról van szó.
Ezzel szemben az elhanyagolt idegpályák idővel szétkapcsolódnak. Az agy egyszerűen felszámolja a használaton kívüli összeköttetéseket, hogy helyet adjon az új tapasztalatoknak. Ezért kopik meg egy idegen nyelv tudása, ha hosszabb ideig nem használjuk.
Ez egyszerre lehet jó és rossz hír – de a tudás hatalom. Ha tudjuk, hogyan segíthetünk, akkor hatással lehetünk arra, mi marad meg hosszú távon a kisgyermek fejében.
5 dolog, ami leginkább támogatja az agyfejlődést
A legújabb agykutatási eredmények alapján ezek a tényezők járulnak hozzá leginkább az egészséges agyi éréshez:
- szeretet, gondoskodás
- biztonságos kötődés
- ingergazdag környezetből szerzett változatos tapasztalatok
- mozgás
- megfelelő tápanyagok, amelyek támogatják a fejlődést
Mindezek megalapozzák az agy optimális érését, ami később a tanulás, viselkedés és kapcsolódás alapját is képezi.

Mit tehetünk mi, szülők?
Nagy a felelősségünk abban, hogy mennyire kínálunk a kisgyermekeknek pozitív, támogató, szeretetteljes közeget és minél több érzékszervre ható tapasztalási lehetőséget.
A nevelés egy tanulási folyamat – nemcsak a gyermeknek, hanem nekünk is. Mi is formálódunk, változunk, fejlődünk – és ez így van rendjén. A mi agyunk is képes az új kapcsolatok kiépítésére egész életünk során. Tehát nem késő változtatni valamin, ha ezután másképp szeretnénk csinálni.
Ez az út nem mindig könnyű, de tele van felfedezéssel, növekedéssel és örömmel. Minél jobban értjük, mi zajlik a gyermek fejében, annál empatikusabban tudunk ráhangolódni. Képesek leszünk úgy segíteni neki, hogy az valóban támogatást adjon – nemcsak a jelenben, hanem egy életen át.
Ám nem kell tökéletesnek lennünk! Elég, ha jelen vagyunk, ha figyelünk, ha megtesszük, ami tőlünk aktuálisan telik. Mindannyian a legjobbat szeretnénk a gyermekünknek és a legtöbb, amit adhatunk neki, az a megértés, a türelem és az együtt töltött tartalmas idő, rengeteg mozgásos játékkal.
És itt jön képbe a NeuroNevelés és a NeuroTorna
Azért hoztuk létre ezt a közösséget, hogy az agykutatás legfrissebb eredményeit közérthető formában osszuk meg veletek, így érdemes olvasgatni a tartalmainkat.
A NeuroNevelés egyik eszköze a NeuroTorna, aminek célja, hogy játékos, mozgásos tevékenységeken keresztül aktiváljuk azokat az agyterületeket, amelyek kulcsszerepet játszanak a tanulásban, az önszabályozásban és az érzelmi fejlődésben.
A mozgás nemcsak az izmainkat edzi – hanem az idegrendszert is erősíti. A NeuroTorna pedig olyan, mint egy kulcs, amely segít kinyitni az agy rejtett ajtóit, újrahuzalozni, ami nem optimálisan működik és megerősíteni, ami jól működik.